Postanowiłem napisać krótkie FAQ odnośnie programowania by skończyć z pytaniami takimi jak: „Od jakiego języka programowania zacząć”, „Jak pisać program”, „Co zrobić jeżeli program nie działa”.
Czym jest programowanie?
Programowanie jak sama nazwa wskazuje jest to pisanie programów. Programy piszemy za pomocą instrukcji tak zwanych języków programowania. Pisząc kod programu nie możemy korzystać z instrukcji kilku języków programowania ze sobą nie kompatybilnych (istnieją jednak pewne wyjątki np. połączenie C z Assemblerem), musimy skupić się na jednym konkretnym.
Jak wygląda kod programu?
Jak już pisałem wyżej kod programu to ciąg instrukcji zdefiniowanych przez język programowania w którym dany program piszemy. Przykłady kodów programów:
[code]
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Hello World!\n";
return 0;
}
[/code]
[code]
class HelloWorld{
public static void main(String args[])
{
System.out.println("Hello World");
}
}
[/code]
Czym jest kompilacja?
Instrukcje języków programowania nigdy nie będą zrozumiała dla naszego komputera, kompilacja to proces zamiany instrukcji języka programowania na instrukcje zrozumiałe dla procesora. Z procesorem komputera możemy się porozumiewać tylko za pomocą binarnego systemu liczbowego (ciągu zer i jedynek), a jak można zauważyć kod programu to ciąg liter, cyfr i znaków. By „przerobić” kod programu na kod zrozumiały dla procesora musimy wykorzystać odpowiedni program zwany Kompilatorem. Ktoś dodatkowo może zadać pytanie gdzie znaleźć taki kompilator, odpowiedź jest prosta, w internecie ;). Sam kompilator nie posiada edytora kodu do „pisania programu”, edytor musimy załatwić sobie osobno (Kompilator+Edytor Kodu+Dodatkowe narzędzia to IDE).
Czym jest linker?
Linker jest to program (bardzo często wchodzący w skład kompilatora), który łączy nasz program niezbędnymi bibliotekami dopiero zlinkujemy program możemy go uruchomić (często kompilator robi to od razu za nas).
Co to jest IDE?
IDE (skrót od Integrated Development Environment, po polsku zintegrowane środowisko programistyczne) jest to zestaw narzędzi (zwykle edytor kodu+kompilator+dodatkowe narzędzia) pomagających nam w pisaniu programu. IDE przydaje się wtedy gdy mamy zamiar napisać jakiś większy projekt (do nauki wystarczy na sam kompilator+edytor tekstu). Przykładowe IDE to np.:
Geany – Pozwala na programowanie w wielu językach
Code::Blocks – Pozwala na programowanie w c++.
Lazarus IDE – Pozwala na programowanie w PASCAL'u.
Czym są interpretowane języki programowania?
Interpretowane języki programowania to języki które nie wymagają kompilacji. Część osób może się teraz zastanawiać w jaki sposób procesor może zrozumieć ich instrukcje, odpowiedź jest bardzo prosta, języki te korzystają z tak zwanego interpretatora. Interpretator jest to program który w momencie uruchomienia programu napisanego w interpretowanym języku programowania pośredniczy z procesorem. Oznacza to że instrukcje wykonywane są w interpretatorze i dopiero interpretator wysyła je do procesora. Przykłady interpretowanych języków programowania:
Perl
Python
PHP
Jaki język programowania wybrać?
To jaki język programowania chcesz wybrać zależy tak naprawdę od tego co masz zamiar w nim pisać. Jeżeli chcesz się zająć operacjami niskopoziomowymi takimi jak np. tworzenie systemów operacyjnych na pewno przyda ci się dobra znajomość assemblera i C. Jeżeli masz zamiar pisać przenośne aplikacje (w których ten sam kod skompilujesz na każdym OS) a dodatkowo chcesz je wykorzystać jako applety na strony WWW zainteresuj się językiem o nazwie JAVA. Do programowania interaktywnych witryn internetowych przyda się znajomość PREL, PHP, SQL'a.
Co zrobić jeżeli program nie chce się skompilować?
Jeśli program nie chcę się skompilować zobacz co wywala nam kompilator. W logu kompilatora powinna być napisana linijka w której został popełniony błąd oraz przyczyna błędu (np. if() error) w przypadku złego zastosowania instrukcji if. Czasami w danej linijce można po prostu popełnić literówkę i cały program się nie skompiluje. Odpowiedź na pytanie „Co zrobić kiedy program nie chce się skompilować” to po prostu: przeczytać log kompilacji i poszukać błędu w wywalonej linijce.
Co to jest Debugger?
Debugger (na polski dosłownie odpluskiwacz) jest to program wyszukujący oraz pomagający naprawić tzw. Bugi (czyli w bardziej zrozumiałym języku błędy) w programie. Proces naprawiania programu za pomocą debuggera nazywamy debuggowaniem
Wydaje mi się że to FAQ jest choć trochę przejrzyste i czytelne. Jest to moje pierwsze FAQ na uw-team więc proszę o wyrozumiałość. W razie jakichś nieprawidłowości piszcie, a będę je poprawiał